Medveten närvaro, utveckling, hälsa

Behöver du en förändring?

Covid-19

För de som önskar komma till mottagningen har vi infört ett nytt system för att minimera kontakt mellan klienter och följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Bokningar görs med 30min mellanrum. Skulle du hellre önska videosamtal använder jag Zoom. Oavsett upplägg önskar jag finna det sätt som gynnar dig bäst, då möjligheten till samtalsterapi känns extra viktigt i stunder som denna. 

Personlig utveckling 

Förändring är möjlig, i varje stund.

Känns det svårt kring ditt jobb? Har du problem med barn eller partner? Upplever du sorg? Eller önskar du ”bara” känna dig mindre stressad? Oavsett område finns det något vi kan göra- nu.

Inom mitt uppdrag vill jag skapa en plats för dig, där vi tillsammans utforskar dina tankar och känslor. 

Vi kartlägger dina beteendemönster och därefter jobbar vi mot att du ska få möjlighet att uppleva det viktigaste av allt, din medvetna närvaro i stunden bortom tankar som inte gynnar dig och därmed bortom obehag och stress. 

I alla mina uppdrag använder jag mig av KBT, inslag av schematerapi och en stor dos mindfulness.

Beroende på situation kommer jag ge förslag på upplägg. Vi stämmer av kontinuerligt vid varje session för att försäkra oss om att vi inte missar något som känns viktigt.


Mind-Yoga

Behöver du verktyg för att finna en mer balanserad vardag med bättre sinnesnärvaro och mindre stress?

Mind-Yoga ger övningar till medveten närvaro i stunden och riktar uppmärksamhet mot dina specifika behov. Det kan tex handla om att hantera fysisk smärta, mentala blockeringar eller ett livspussel där det inte känns som man räcker till.

I Mind-Yoga använder vi andning och mindfulness som ledord tillsammans med lugna stärkande yogaövningar. Vi jobbar med att förankra vår närvaro i kroppen och låter oss komma i kontakt med och ta hand om de känslor som infinner sig.

Blir du nyfiken? Klicka på Mind-Yoga Privatsessioner.


Mind-Yoga Privatsessioner

Uppstart

Vi börjar med ett första möte där vi går igenom vilka behov du har och hur din livssituation ser ut just nu. Jag kommer därefter att ge ett förslag på upplägg som jag tror kan passa just dig. Känns allt bra så startar vi din Mind-Yoga resa, tillsammans.

I varje session

Under guidning, får du verktyg till hur du kan hantera ovälkomna tankar och känslor och/ eller fysisk smärta, finna acceptans och skapa medvetenhet som ger dig möjlighet att påverka ditt mående.

Verktyg att ha med dig i vardagen

Mind-Yoga är utvecklad för att under en stressig dag kunna stanna upp en kort stund, andas, landa och aktivera det parasympatiska nervsystemet som bygger upp kroppens reserver.

Det parasympatiska nervsystemet påverkar kroppen på bland annat följande sätt

  • Pulsen minskar
  • Blodtrycket sjunker
  • Nivån av stresshormoner sjunker och "må-bra"-hormonet oxytocin ökar
  • Matsmältningen underlättas
  • Kroppens läkningsprocesser förbättras

Det sympatiska nervsystemet aktiveras istället när vi behöver använda mycket av våra krafter. Det här sker exempelvis när man blir stressad eller rädd då kroppen automatiskt sätter igång vår fight, flight, freeze funktion.

Det sympatiska nervsystemet påverkar kroppen på bland annat följande sätt

  • Nivån av stresshormonerna adrenalin och noradrenalin ökar
  • Pulsen ökar
  • Hjärtat pumpar kraftiga
  • Blodflödet till musklerna ökar, medan det minskar till hud och inre organ
  • Blodtrycket stiger
  • Luftrören vidgas så att det går lättare att andas
  • Blodsockernivån ökar
  • Pupillerna vidgas
  • Ökad svettproduktion
  • Matsmältningen går långsammare

Med tillgång till enkla övningar, att använda dagligen, får du möjlighet att reglera stress och skapa mer medveten närvaro. I kombination med våra guidade sessioner skapas förutsättningarna för att du ska kunna finna din balans, både i det yttre och i ditt inre.


För skolan

Fokus och Lugn

För lärare med elever i grundskolan finns ett 12-veckors program i Mind-Yoga att tillgå. På de skolor där man infört mindfulnessövningar har resultaten varit lovande, se länkar.

I programmet utbildas lärare i korta mind-yoga sekvenser som kan användas när det passar under dagen. En generell rekommendation är att starta skoldagen med en 5-minuters övning för att börja dagen i stillhet och öka möjlighet till mer arbetsro för elever och lärare.


Blir ni nyfikna, läs gärna mer om Mind-Yoga.


Med passion för utveckling och medveten närvaro

Jag är diplomerad KBT-terapeut vid Svenska Institutet för Kognitiv Psykoterapi. I grunden är jag socialantropolog, utbildad vid Stockholms Universitet. Intresset för människor och hur vi interagerar och kommunicerar har funnits länge. Under flera år arbetade jag med media och kommunikation åt olika företag, bland annat SVT, efter studier vid Berghs School of Communication. Jag brinner fortfarande för hur vi kommunicerar med varandra och möten mellan människor, men det som numera berör mig allra mest är hur vi kan komma oss själva närmare och utifrån det kommunicera och uppleva livet med större medveten närvaro. Mindfulness och Yoga har funnits med mig under min resa och jag önskar att fler fick ta del av de krafter som finns i vår andning och vad som sker när vi upplever den stund vi befinner oss i och känner vår kropp, bortom dömande. Jag är certifierad yogalärare via Yoga Alliance, London, och har kompletterat mina studier med en yogautbildning för ungdomar.

I alla uppdrag har jag med mig KBT, schematerapi, yoga och mindfulness som olika vägar att nå den förändring just du söker. 

Utbildningar

 
KBT-terapeut, Steg 1 Svenska Institutet för Kognitiv Psykoterapi

Grundutbildning i Schematerapi, Svenska
Institutet för Kognitiv Psykoterapi

Orienterande utbildning i
Kognitiv-Beteendeinriktad Terapi och Schematerapi

Brief Eclectic Psychotherapy for Traumatic
Grief , Centrum för Psykotraumatologi

Teacher Training Certification, Fierce Grace,
Yoga Alliance London

Teen Yoga and Mindfulness, Level 3 coach,
Yoga Alliance, YACEP London

Varför Mind Value 

Våra livssituationer kan se olika ut, men en sak har vi alla gemensamt. Inget är viktigare än vårt eget mående i vårt eget liv.

Det finns massor att fylla livet med, bra eller dåligt, och kanske mycket att längta efter eller sträva mot. Om du checkar in med dig själv en stund och känner att du inte mår som du önskar så finns det något du kan göra. Du kan ändra ditt sätt att må och känna och kanske din livssituation därtill.

Mind Value betyder för mig, i min egen översättning, ett sinnestillstånd som kan tillgodose dig.

Varmt välkommen att höra av dig!